ferieblog for G+L

Bremen 2024 nr 5

Filed under: Forårsferie — feriedagbogsblog @ 8:48

Dagbog 12. april 2024

Efter at have fået morgenmad slæbte jeg så mit grej ned i bilen, og da jeg jo havde betalt, lagde jeg bare nøglekortet på receptionsdisken, der var ikke en mors sjæl heller ikke nogen fra hotellet, så hvorfor det var dem så magtpåliggende at jeg skulle betale dagen før forstår jeg ikke.

Men jeg kom fint ud af motorvejen mod Hamburg, jeg tankede et sted ca midtvejs, der er ikke så langt fra Bremen til Hamburg, ellers gik turen fint, ingen køer, en af de eneste lille sænkninger af hastigheden, var også på motorvejen mellem Bremen og Hamburg, hvor en lastbil fra Edeka, var kørt fuldstændig ved siden af vejen, der var megastore kraner som var ved at hive den tilbage på vejen igen, og selvfølgelig masser af politi.

Vejen fra Hamburg til Flensburg, gik også fint, men da jeg så kom til Danmark, begyndte det at regne, sommetider rigtig meget, men jeg var hjemme i løbet af ca 6 timer. Jeg kiggede på vejrradaren da jeg kom hjem og fandt ud af at jeg lige havde kørt på langs i den samme byge hele vejen, så derfor virkede det som det regnede hele tiden.

Ellers har jeg kigget i dagbogen fra for 17 år siden, museerne er nogenlunde de samme, men ikke helt, restauranterne er ikke de samme, men der er dog en genganger, det er et tilfælde jeg vidste ikke at vi havde været på John Benton også sidste gang, og der var ikke noget genkaldelse ved det, men det er jo også lang tid siden.

april 12, 2024

Bremen 2024 nr 4

Filed under: Forårsferie — feriedagbogsblog @ 6:33

Dagbog 11. april 2024

Denne dag startede som de to foregående med at jeg spiste morgenmad og gik hen og tog toget ind til hovedbanegården, det regnede lidt mens jeg gik til stationen, men ikke ret meget, men det var køligt så jeg var igen glad for vinterjakken.

Da jeg kom på hovedbanegården, regnede det en del, så jeg gik lidt rundt derinde, indtil det holdt så meget op at jeg vovede mig og for at tage en sporvogn til Focke Museum Focke Museum – Bremer Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte (focke-museum.de) da jeg kom ud til museet fandt jeg ud af at selve hovedudstillingen er lukket til 2026, det står også på hjemmesiden, men det er godt gemt. Jeg gik så ind på et lille museum de har ved siden af, hvor der var gamle møbler, porcelæn og flotte dragter og kjoler, men det var ikke voldsomt stort, så det tog ikke lang tid.

Efter det tog jeg så en sporvogn tilbage til hovedbanegården, hvorfra jeg så gik til Weserburg museum Weserburg her var der moderne kunst det vil sige meget moderne kunst lige for moderne for min smag, så jeg gik ind på en nærliggende cafe for at få noget drikkelse.

Efter det tog jeg så en sporvogn tilbage til hovedbanegården, her fandt jeg ud af at linje 1 som jeg kørte med, faktisk har endestation samme sted som jeg står på regionaltoget indtil byen, hvis jeg havde vidst det ville jeg måske have taget sporvognen en af dagene i stedet for at ræse med 100 km/t i et tog, der har garanteret været mere at se med sporvognen, men nu er det for sent.

Frokosten spiste jeg på Hillmanns Taverna Hillmann´s Taverna — Tägliches Mittagstisch von Montag bis Freitag ab 9,50 € (hillmanns-taverna.de) her fik jeg fish and chips, det var godt nok en alternativ version, der var fritteret fisk med fritter saurkraut og revne gulerødder, men det var ok, dertil fik jeg øl.

Toget hjemad var aflyst, så jeg ventede en halvtimes tid, men det er jo hvad der kan ske, vejret var efterhånden blevet lunt og det var lummert, og igen i dag har jeg købt øl og sandwich hos den lokale Edeka så jeg ikke skal ud at gå efter noget mad, jeg skal jo have friske ben når jeg skal køre hjem i morgen.

Jeg har været i receptionen og betale så jeg ikke skal stå i kø efter det i morgen tidlig.

april 11, 2024

Bremen 2024 nr 3

Filed under: Forårsferie — feriedagbogsblog @ 7:03

Dagbog 10. april 2024

Her var det så blevet museumsdag, så efter morgenmaden tog jeg toget indtil hovedbanegården, i dag stemplede jeg så billetten, og der kom kontrol, damen kiggede på billetten og stemplede den så også med sin tang, jeg spurgte hende hvad jeg havde gjort galt, det var at den var stemplet i den forkerte ende, okke ja sådan er der så meget, men der var ikke nogen sure miner overhovedet.

Dagens første museum var Überseemuseum, Bremen, www.uebersee-museum.de , som har en udstilling om Asien, Afrika og Amerika hvor af verdensdele på hver sin etage. Meget interessant, der var også udstoppede dyr fra de forskellige steder og kunst, religiøse motiver, efter museet fik jeg noget drikkelse i cafeen inden jeg gik videre til næste museum.

Det var Kunsthalle Bremen www.kunsthalle-bremen.de her var udstillingerne kunst både fra middelalderen og helt frem til vor tid, der var rigtig flotte ting imellem, her var jeg lige ved at blive jordet af en flok gymnasieelever som bare stod og spærrede ved toiletterne, selv om de åbenbart ikke skulle derind, der var masser af ledige pladser i hvert tilfælde hos herrerne.

Frokosten spiste jeg hos Pio Tapas Bar Pio Tapas Bar (pio-tapasbar.com) hvor jeg fik paella som var rigtig lækkert med både rejer, laks, kylling og nogle af havets frugter, dertil fik jeg øl. Vejret var lidt køligt fra morgenen af, så det var igen vinterfrakken, men i løbet af eftermiddagen blev det lunere, men ingen regn mens jeg var ude. Men ellers er foråret ved at komme til byen, træerne er lysegrønne, og ukrudtet vokser, og tulipanerne er faktisk sprunget ud.

Da jeg også i dag har gået næsten 14.000 skridt valgte jeg i stedet for at gå hen til den sædvanlige restaurant at købe et par sandwich og et par øl hos Edeka købmanden som er lige ved siden af togstationen, så det spiste, drak jeg på værelset, så jeg også er frisk til at gå noget i morgen på min sidste dag i byen.

april 10, 2024

Bremen 2024 nr 2

Filed under: Forårsferie — feriedagbogsblog @ 7:11

Dagbog 9. april 2004

Her var dagens første højdepunkt morgenmaden, det var fint med æggekage små pølser, frikadeller men ingen bacon, der var adskillige slags kødpålæg og flere slags ost, dertil mælk og kaffe.

Selv om der blev truet med ”rush-time” var der næsten ingen i morgenmadslokalet de fleste var håndværkere af en eller anden slags.

Ellers tog jeg et tog ind til Hovedbanegården, jeg fandt ud af at købe billet, jeg er lidt i tvivl om billetten også skal stemples, men jeg kom fint ind til Hovedbanegården, det tager godt tyve minutter at gå til stationen, og så tror jeg det tager 6 minutter til Hovedbanegården, der er ikke nogen stop imellem.

Men ellers gik jeg lidt rundt i bydelen omkring banegården, for at få styr over hvor de forskellige ting ligger i forhold til hinanden.

Vejret var stadig lunt, men indimellem regnede det lidt, så jeg var glad for at jeg havde taget vinterjakken med hætte på.

Jeg tror jeg er lidt uheldig med restauranterne på denne ferie, i dag havde jeg udset mig en japansk inde i byen, de ville åbne kl 11.30 det passede mig fint, men da tiden var ved at være der gik jeg derhen, og på en rude som jeg ikke lige havde set før stod der at de holdt lukket de første fire dage i denne uge, så jeg måtte finde et andet sted, det blev så John Benton www.johnbenton-bremen.de hvor jeg fik sandart filet med et bjerg af kartoffelmos, og masser af stegte champignons, dertil fik jeg øl, det var rigtig lækkert, lige da jeg kom ud kom der en kraftig byge, så jeg måtte lige står i ly lidt.

Derefter tog jeg et tog tilbage til stationen, toget kom til tiden, så inden problemer i den retning.

Aftensmaden spiste jeg igen på Gasthaus Gerken, da den balkanrestaurant jeg havde regnet med så ud til at være helt lukket. Det var ellers lige før jeg ikke havde fået noget mad, da der var stuvende fuld, men jeg blev placeret ved et bord, hvor der sad en ung fyr og spiste samtidig med at han spillede på sin mobil, men det fik fint, jeg fik paprika snitzel, det lignede meget det jeg fik i går den eneste forskel var der var paprika i sovsen i stedet for champignons, men det smagte igen udmærket, og igen fik jeg øl til. Men mine ben er lidt trætte jeg får rigtig gået noget, i går gik jeg ca 15.000 skridt selv om jeg brugte meget af dagen på at køre, i dag har jeg gået lige i overkanten af 20.000!

april 9, 2024

Bremen 2024 nr 1

Filed under: Forårsferie — feriedagbogsblog @ 6:41

Dagbog 8. april 2024

Her var det præcist 17 år siden vi var i Bremen sidst.

Jeg kørte hjemmefra lidt over syv, og var fremme lidt før kl 13, så det gik rigtig godt, det eneste tidspunkt jeg holdt i kø, var lige 900 m før den afkørsel jeg skulle tage i Bremen, men det tog kun ganske få minutter.

Hoteller www.best-western-hotel-achim-bremen.com fandt jeg uden problemer, og fik også udleveret værelset selv om jeg var i god tid, jeg kunne faktisk først få værelset kl 14, værelset er et lækkert dobbeltværelse, det eneste minus der er, at der er karbad, men det må jeg jo finde ud af.

Så gik jeg ellers ud for at finde noget frokost, og det lykkedes også selv om den første restaurant jeg så var lukket, men den anden Gasthaus Gerken Gasthaus Gerken – Herzlich willkommen! (gasthaus-gerken.de) havde åbent, så der fik jeg sylte med kogte æg, brasede kartofler og mayo, det var rigtig lækkert, at drikke fik jeg øl.

Vejret var lunt, bilen viste 19 gr, men det var rigtig lummert, da jeg var ude at gå for at finde togstationen, så jeg kan komme ind til byen i morgen.

Aftensmaden spiste jeg også på Gasthaus Gerken, jeg havde ellers regnet med at jeg ville have spist på en Balkan Restaurant, som jeg har kommet forbi på min gåtur, men jeg havde lige glemt at læse at de havde lukket om mandagen, men jeg fik Jæger Snitzel med fritter, en enorm portion og dertil øl, igen rigtig lækkert.

oktober 6, 2023

Hannover nr 5

Filed under: Efterårs-/vinterferie — feriedagbogsblog @ 16:10

5. oktober 2023

Nu var det så blevet den sidste dag i Hannover, i morgen kører jeg hjem.

Jeg gjorde som sædvanlig, tog en sporvogn ind til byen, hvor jeg først besøgte Sprengel Museum Hannover www.sprengel-museum.de. Det var et rimelig stort museum med masser af moderne kunst fra 1900 og frem, noget var flottere end andet, men sådan er det jo altid, her fik jeg pensionistrabat, damen spurgte selv om jeg var over 65, og det kunne jeg jo bekræfte.

Nu da jeg var så godt i gang, tog jeg lige et museum mere Museum August Kestner www.hannover.de/Museum-August-Kestner/Das-Museum her var der en blanding af ægyptisk græsk kunst, og moderne design, men det var faktisk rigtig interessant ingen af museerne havde en cafe der var åben, så jeg spiste en tidlig frokost på Ständige Vertretung Mittagstisch in Hannover (staev-hannover.de) hvor jeg fik en anretning med sylte lavet af skanke med brasede kartofler med løg og bacon, det smagte rigtig godt, det er lang tid siden jeg har fået sylte, og sidste gang jeg fik noget der var så godt var i Dresden for 4 år siden, dertil fik jeg en dejlig kold øl.

På vejen hjem fra sporvognsstoppestedet, gik jeg ind på en cafe, jeg fandt ud af at det var et sted hvor gymnasieeleverne efter undervisningen gik ind og købte kaffe, men jeg fik en dejlig kold øl som jeg fik lov til at drikke direkte af flasken jeg fik i hvert tilfælde ingen glas.

Aftensmaden spiste jeg igen i hotellets restaurant, i dag bestilte jeg fyldt kyllingebryst, som tilbehør var der lidt asparges men ingen kartofler ris eller lignende, men det smagte rigtig godt og jeg fik et glas rødvin og et glas dansk vand til.

Vejret var i løbet af dagen køligt og blæsende men ind i mellem tittede solen frem

6. oktober 2023

Jeg kunne desværre ikke få computeren til at kopiere fra Word og til det program jeg bruger til at lægge filen ud på bloggen.

Men jeg stod rimelig tidlig op og spiste morgenmad kvart i syv, derefter pakkede jeg og slæbte tingene ud i bilen, hvorefter jeg betalte hotellet, og kørte over på tankstationen der lå nabo til hotellet, men jeg kunne ikke købe benzin på den tankstation uden en speciel app, så det måtte jeg jo opgive, men jeg kørte den vej som min GPS sagde jeg skulle med GPS’en var åbenbart ikke helt opdateret med hensyn til de vejarbejder der var, så jeg kom til at køre lidt rundt, men til sidst lykkedes det mig at finde en tilkørsel til motorvejen til Hamborg, men det tog måske en halv times tid, og lige inden jeg kørte på motorvejen fik jeg købt noget benzin, og der er mere end rigeligt til at komme hele vejen hjem.

Vejret startede fint, lidt køligt med lidt skyer men det var tørt lige indtil jeg kom til Hamborg, der begyndte der at komme lidt vand på forruden, men efter Hamborg kom der mere og mere regn på et tidspunkt stod det ned i stænger.

Men jeg nåede hjem i god behold, og det har været en rigtig god tur, med masser af nye oplevelser, det eneste var lige det med genforeningsdagen, det var jo min egen skyld, fremover vil jeg altid kigge efter hvilke helligdage der er i et land jeg vil rejse til, men jeg kan for resten se at den første nat på hotellet var billigere end de næste så en lille fordel, var der da!

Hannover nr 3

Filed under: Efterårs-/vinterferie — feriedagbogsblog @ 6:28

Kan ikke få worddokumentet kopieret over, i får min dagbog når jeg kommer hjem.

oktober 5, 2023

Hannover nr 3

Filed under: Efterårs-/vinterferie — feriedagbogsblog @ 6:57

4. oktober 2023

Dagens morgenmad skulle indtages i en anden bygning end i går, men det tog et halvt minut at gå derover, ellers startede dagen med en katastrofe, der var ingen internet, men receptionisten gav mig en ny kode og så virkede det.

Ellers tog jeg ind til byen igen, stod af et sporvognsstop før i går, og der lykkedes det mig at finde Niedersächsisches Landesmuseum Hannover Startseite – Landesmuseum Hannover (landesmuseum-hannover.de) Det var et spændende og specielt sted, i stueetagen var der udstillinger med dyr gennem tiderne, helt tilbage fra dinosaurerne og frem til nutiden hvor der var akvarier med levende fisk og levende krybdyr, bl. a. en leguan.

På 1. sal var der så udstillinger om menneskenes udvikling fra fortiden til nu, der var en stor spændende udstilling om Romerriget, og ellers blev der udstillet en masse ting der var gravet op her i området omkring Hannover og Lüneburger Heide.

På 2. sal var der så kunst mest fra middelalderen med masser af kunstværker fra Holland, med religiøse motiver, mange af dem var rigtig flotte, jeg kom til at tænke på engang for mange år siden hvor L og jeg forvildede os ind på et krucifiks museum, jeg tror det var i Prag, det var meget specielt.

Efter at have kigget på disse spændende udstillinger, og det var rigtig varmt i lokalerne, gik jeg i cafeen og fik en dejlig kold øl der blev serveret i et porcelænskrus. Der var ikke vildt mange gæster på museet.

Vejret var køligt og blæsende nok ikke mere end 15 gr.

Frokosten spiste jeg på Hotel Mercure Hannover (her kan jeg ikke finde en hjemmeside) men det der lokkede mig ind, var at de havde snitzel af kalv, så det bestilte jeg, og jeg blev ikke skuffet, der kom to store snitzler med masser af varm kartoffelsalat, jeg fik gjort kål på det meste af snitzlerne, men det meste af kartoflerne måtte jeg levne, jeg blev stop mæt, snitzlerne var rigtig møre og godt krydrede og panerede, til maden fik jeg øl. Og her var jeg alene i restauranten.

Det kunne godt mærkes i sporvognen, at det var blevet hverdag igen, der var en del med, men jeg fik siddeplads i begge retninger.

Denne aften var der så åbent i hotellets restaurant, så jeg gik derned, da jeg kom, var jeg den eneste gæst, men der kom et par stykker mere, og så var der i nogle tilstødende lokaler et par selskaber, så de to tjenere havde nok at lave.

Jeg fik det der blev kaldt florel på spisekortet, jeg syntes mere det lignede laks, men det var glaseret med noget sukker, og stegt og der var meget lidt kartoffelmos til, her kunne jeg godt have brugt noget af den kartoffelsalat som jeg ikke spiste til frokost, men det smagte virkelig godt, og jeg fik et glas hvidvin og noget dansk vand til.

oktober 4, 2023

Hannover nr 2

Filed under: Efterårs-/vinterferie — feriedagbogsblog @ 6:58

3. oktober 2023

Dagens morgenmad var ok, der var masser af forskelligt pålæg, og æggekage som var lidt tør i det, baconen var også lidt tør og det samme var brødet, mens jeg er i gang med jammeret så var både mælken og kaffen lunken.

Og derefter fandt jeg uden problemer sporvognsstoppestedet, og fik købt billet, så må vi håbe at det er den rigtige slags.

Der var næsten ingen med i sporvognen, og efter lidt kørsel fandt jeg ud af hvorfor, der stod nemlig på displayet at det var Tysklands genforeningsdag, så da jeg nåede ind til city, var alt lukket, jeg gik rundt og kiggede bl.a. i hovedbanegården, og jeg fik lidt fornemmelse af hvor ting er i forhold til hinanden, så i morgen vil jeg forsøge at finde et museum eller to.

Frokosten spiste jeg på Cafe Centrale Café Centrale Hannover (cafecentrale-hannover.de) hvor jeg fik skinke gordon bleu med brasede kartofler. Det var lidt tørt selv om den søde servitrice, sagde at der var masser af ost imellem kødet, men jeg havde lige lidt svært ved at finde det, til det fik jeg øl.

Jeg tog tidlig hjem til hotellet, da der var blevet lovet meget regn, men der var ikke kommet noget da jeg kom hjem, så da jeg lige havde hvilet lidt, ville jeg lige gå en tur igen, men så begyndte der at komme dråber, så jeg gik tilbage, og faktisk inden jeg var kommet op på værelset væltede det ned, men det tog ikke lang tid. Imens jeg var inde i byen, var det lunt jeg sad udenfor og fik frokost, og der havde jeg kun t-shirt på.

Så regnvejret var ikke så voldsomt, som det der er kommet i Danmark, som jeg ser det på nettet.

Vedr. aftensmaden havde jeg forstået at restauranten på hotellet ville være åbent, men det viste sig ikke at være tilfældet, det var igen pga genforeningsdagen, men baren havde igen åbent, men i dag var jeg den eneste gæst, og menuen var blevet endnu mere indskrænket, nu var der kun flutes med pålæg.

Men den flinke bardame, varmede en flutes til mig i mikrobølgeovnen, og smurte den med ost noget tomatnoget og salami, det smagte helt ok, men jeg var lidt skuffet da jeg havde sat næsen op efter det helt store, det var godt jeg havde fået en ok frokost, og jeg orkede ikke at tage ind til byen endnu engang, og jeg blev da mæt.

Så læren må være tag aldrig på ferie til Tyskland den 3. oktober!

oktober 3, 2023

Hannover nr 1

Filed under: Efterårs-/vinterferie — feriedagbogsblog @ 7:10

2. oktober 2023

Så var det tid til en lille udlandsferie, den første i de sidste 4 år.

Turen gik til Hannover, så jeg kørte hjemmefra tidlig om morgenen, lidt før kl 7, så det var stadig mørkt, i starten var vejret ok med lidt støvregn, og ca 17 gr, men da jeg nåede over Fyn, begyndte det at regne endda rigtig kraftig. Længere nede mod Tyskland, klarede det op og temperaturen nåede op på 25 gr, og det var meget lummert.

Turen gik meget hurtigt, selv om der var en del vejarbejder undervejs, så jeg var på hotellet kl ca 13.30, hvor jeg havde håbet at få noget frokost men restauranten var lukket denne mandag, så jeg måtte gå over til en benzintank der lå lige nabo til hotellet hvor jeg købte en sandwich, som jeg spiste sammen med det medbragte vand.

Værelset jeg fik på hotellet www.parkhotel-kronsberg.de var ok ikke stort men der var seng skrivebord og stol, så det var ok.

Efter at være installeret på hotellet gik jeg en lille tur i området, som ligger midt i messeområdet for at finde en bus eller sporvognsstop, men det lykkedes ikke, men jeg spurgte bagefter i receptionen, og der var et sporvognsstop lige i nærheden, bare ikke lige i den retning jeg havde gået.

Aftensmaden spiste jeg i hotellets bar, da restauranten stadig var lukket, men her fik jeg en tallerken med 3 slags pålæg og 3 slags ost, dertil brød og smør, det smagte rigtig godt, dertil en stor dejlig kold øl, og der var mærkelig nok stofservietter.